מגזין חג - יצירה

"בלילה התפללתי ובבוקר הגיעה הבשורה" ראיון מרתק עם בונה הגיטרות האשדודי

ניר אטדגי (44) יליד ותושב אשדוד, נשוי + שני ילדים מקסימים, גיל דניאל 14 והדס 12, עוסק שנים רבות בתחום הנגרות ולאחרונה פנה לתחום בניית הגיטרות שהוא מאוד מאתגר ומספק אותו. ומסתבר, שהגיטרות שיצאו תחת ידו נחשבות בעיני מומחים לגיטרות נדירות גם מחוץ לתחומי מדינת ישראל.

את ניר פגשנו בבוקר יום שישי, בביתו שליד הים, בית נעים ופסטורלי, ומלא באנרגיות טובות, כשריח הבישולים ממלא את החלל והשולחן כבר ערוך לכבוד שבת.

 

הסדנא של ניר

איך הגעת לעולם בניית הגיטרות?

בגיל 8 ראיתי בונה גיטרה מספרד ומשם זה נדלק בי. התחלתי לבנות גיטרות עם חוטי דיג וחתיכות עץ. בגיל 12 ביקשתי מעובר אורח ברחוב לנסות לנגן בגיטרה שלו והתחברתי מאוד לצליל ולכלי עצמו. כשהתבגרתי יותר התחברתי לתחום הנגרות, ותוך כדי העבודה הרגשתי שאני מצד אחד אוהב את המקצוע אבל, חסרה לי תחושת הסיפוק במה שאני עושה, כי זה לא אומנות, ומשם לאט לאט "גלשתי" לתחום הזה.

 

מה נדרש כדי לבנות גיטרה?

אמונה וסבלנות.

בניית גיטרה, מכילה בתוכה את כל הטכניקות שקיימות בעולם הנגרות; הקצעה, כיפוף, גילוף, פיסול, דקורציה ועוד.

בסולם הקטגוריות בעולם הנגרות, בניית גיטרות זה הטופ. יש בזה סף מאוד גבוה של רגש, מקצועיות ואומנות, ואם תדע לבנות גיטרה אתה תעבור בקלות לשאר הקטגוריות.

איך בוחרים עץ?

העץ צריך להגיע ממקור אמין. אתה צריך לדעת בוודאות מה הוא ומה הוא עבר. העץ חייב להיות יבש שלא יוציא שרפים.

הגיטרה מורכבת מ4 סוגי עצים שונים; מהעץ הכי רך כמו לדוגמא עצי אשוח וארז ועד העצים הכי קשים כמו האבוני והרוזווד.

רק אחרי שהחלטת על איזה עץ אתה הולך, אז מגיע השלב של בחירת החומר, ששם צריך לשים לב לפרמטרים הבסיסיים שהם, המשקל של הפלטה שמעיד על הצפיפות ואז צריך לנקוש כדי להבין מה האופי של העץ להגיע לצליל המיועד. כל בונה והטעם שלו.

מאיפה הלקוחות שלך?

הלקוחות שלי מגיעים מכל הארץ. יש לקוחות שמגיעים גם לתיקונים, ומגיעים אליי בעיקר אמנים שחלקם מוכרים לכולנו וחלקם אנשים שמכורים לזאנר ומחפשים וחוקרים איפה להשיג את גיטרת החלומות שלהם.

 

 

מה ההבדל בין גיטרות שמיוצרות במפעל לבין גיטרות עבודת יד?

תשומת הלב לפרטים הכי קטנים שיש בעבודת יד, לא תהיה לעולם במפעל. בעבודת יד יש "נשמה" וזה הבדל מהותי. פעם קולגה אמר לי: "זה כמו שנשווה בין אוכל של בית חולים לבין אוכל של מסעדה עם כוכב מישלן"

 

כמה זמן לוקח לבנות גיטרה?

מהרגע שאתה מתחיל לבחור את העצים והצבע שאתה רוצה לוקח כחודש וחצי.

יש גיטרה מיוחדת שבנית?

כן. יש את הגיטרה שבדיוק נמצאת פה בסדנא ויש לה צליל עמוק ומשגע.

קווים יחודיים שמעידים על איכות העץ הנדיר

אני עובד עליה כמעט חודשיים כי העצים שלה, הם העצים הכי טובים שהיו לי אי פעם. הם מסוג "רוזווד" שהצפיפות שלהם היא בדיוק במידה הנדרשת, הם בני 80 שנה, מהודו וגם האשוח שיש בה הוא מאירופה, מהסטוק המאוד מיוחד שהגיע אליי בדרך נס. עברתי איתה תלאות בייצור שלה, והכנסתי ממש את הקב"ה ליצירה הזאת שיכוון אותי שאעשה את הדבר המדוייק, עם הרבה תפילות ואני בטוח שהיא תצא הכי טובה.

"מהחלקים האלו מרכיבים את כל הגיטרה"

ואז מספר לנו ניר איך הגיע אליו הסטוק המיוחד בדרך נס:

 

 

חלק מהסטוק המיוחד

איך יודעים שזהו, יצאה לך הגיטרה שרצית? והאם אפשר לשנות משהו אחרי שכבר סיימת לבנות?

רק אחרי שמנגנים יודעים מה יצא. אם קרה ולא קלטת תוך כדי התהליך שפספסת שם משהו, אז אפשר להגיד שפספסת את הגיטרה, וזה בעצם אחד האתגרים הגדולים בבניית גיטרה, וזה בעיקר אינטואיציה של הבונה. מעבר לזה יש הרבה פרמטרים שיקבעו איך הגיטרה תצא כמו סוג העץ, הצפיפות, העובי והאמת, שאין פה מדע זה רק הרגשה ונסיון.

 

שבלונה שניר ייצר בעצמו לבניית הגיטרה

על איזה פרמטרים כן יש שליטה שישפיעו על הצליל של הגיטרה?

יש מספר פרטמרים שחשוב לשים לב אליהם כמו בחירת העץ והיחס בין העוביים, הגודל של תיבת התהודה, והכי חשוב זה הקצעת ה"שדריות" (פסי עץ שמורכבים בטופ של הגיטרה מבפנים וקובעים את אופי הצליל) כמה להקציע אותם ואיזה עובי הן יהיו שלא יהיו חזקות או חלשות מדי וזה משפיע על הרטט של גוף הכלי.

"גיטרה טובה זאת גיטרה שהיא על סף קריסה מבחינת החוזק" מגדיר ניר.

כלים מהסדנא של ניר:

הגיטריסט יוחאי גבאי בקטעי הרמוניה על הגיטרה שניר בנה:

 

מה חג הפסח בשבילך?

פסח מעורר את השאלה מה זה חופש וחירות?

בעולם המודרני, המושג "חופש" הוא מלווה בעבדות מאוד גדולה של רצונות ותאוות, וביהדות אין באמת מילים נרדפות ויש הבדל בין "חירות" ל"חופש".

כשהקב"ה הוציא אותנו ממצרים, הוא הוציא אותנו מעבדות לפרעה ל- לעבוד את ה' שזה כביכול נראה שיצאנו מ"עבדות לעבדות". והאמת היא שהמושג לעבוד את ה' זאת החירות האמיתית שרחוקה מתאוות ושיעבוד גשמי והקב"ה באמת הוציא אותנו מעבדות לחירות הנפש והנשמה וזאת המהות של פסח – חג החירות.

אני רוצה לנצל את הבמה הזו ברשותך, כדי להגיד תודה מיוחדת לאישתי היקרה שתומכת במה שאני עושה. היא יודעת שזה מה שאני אוהב, והיא עושה הכל בשביל שאני אמשיך. הסדנא שלי ממוקמת בתוך הבית מול הסלון, ויש רעש ולכלוך וזה לא פשוט והיא נותנת לי את הכח וחופש הפעולה לעשות את כל זה ובלעדיה זה לא היה.

חג שמח!

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן