הנחיות מצילות חיים

שרב בחוץ: כך תעברו בשלום את הסופ״ש הלוהט

בארגוני החירום וההצלה מגן דוד אדום ואיחוד הצלה יוצאים בפרסום הנחיות מצילות חיים
קרדיט: freepik

יצאתם לרחוב? כנראה כבר הרגשתם את החום הלוהט ברחובות.

בסוף השבוע צפוי לפקוד את ישראל שרב כבד בשיאו יגיעו הטמפרטורות בחלק מרחבי הארץ לכ-45 מעלות. בימי שרב וחום כבד ישנה עליה בכמות הפניות לקו החירום 101 של מגן דוד אדום על חולשה ותשישות, התעלפויות, התייבשויות ומכות חום. במד"א ערוכים לתת מענה רפואי לכל מקרה.

החום הכבד שישרור מחר (ו׳) ובשבת, בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם, בדגש על תינוקות, ילדים וקשישים.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "אני פונה לציבור להישמע להמלצות מגן דוד אדום, ולעשות כל שביכולתו על מנת להימנע מפגיעות החום הכבד. יש לשים לב בעיקר לאוכלוסיות הפגיעות, בהן קשישים, תינוקות וילדים, ולוודא שהם מוגנים מהחום ושותים מים בכמות הנדרשת על מנת שלא להתייבש. אני קורא לכל מי שמסיע ילדים בכל השנה בכלל, ובימי הקיץ החמים בפרט, לעשות כל דבר שרק ניתן על מנת לוודא שלא נשארו חלילה ילדים ותינוקות ברכב. בנוסף, אני מבקש מכל אחד ואחת להסתכל על רכבים חונים, כי מבט אחד יכול להציל חיים".

על מנת לצמצם את הפגיעות בנפש מפאת החום הכבד, מפרסם מגן דוד אדום את ההנחיות לציבור, לשמירה על חיי אדם:

הרבו בשתיית נוזלים:

יש לשתות כמויות מספיקות של מים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לשתות בין 8 ל-10 כוסות מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. עדיף לשתות מים ולא שתייה ממותקת.

יצאתם מהבית?

יש להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. יש לוודא הגנה מפני השמש, בעיקר בקרב תינוקות וילדים – באמצעות כובע רחב שוליים, משקפי שמש, קרם הגנה ולבוש מתאים.

תינוקות ברכב:

יש לעשות כל מה שניתן על מנת לוודא שלא נשארו ילדים ותינוקות ברכב סגור. הטמפרטורה ברכב סגור מזנקת בתוך דקות בודדות ועלולה לגרום למכת חום ואף למוות. אין להשאיר תינוקות וילדים ללא השגחה ברכב, ולו לרגע – גם אם משאירים ברכב חלונות פתוחים ומזגן פועל!

פעילות ספורטיבית:

יש להימנע לחלוטין מהתעמלות בחוץ במהלך שעות החום הכבד. אם מבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב, כאשר יש הקלה בעומס החום, יש להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.

יוצאים לים?

יש להקפיד על מריחת הגוף בקרמים בעלי מקדמי הגנה גבוהים, להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ומשהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. בנוסף, יש לרחוץ רק בחופים מוכרזים, בשעות הפעילות שבהן יש מציל.

עובדים המצויים תחת השמש וחשופים לעומס חום כבד:

יש להקפיד על לבוש בהיר, דק ומאוורר המאפשר לנדף את חום הגוף. יש להקפיד על הפסקות ארוכות יותר מהרגיל בצל או במקום ממוזג, ולהרבות בשתייה.

במקרה אובך:

בשל זיהום האוויר החריג שנחשב מסוכן לבריאות, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) לשהות בבתים ממוזגים, עם חלונות מוגפים.

אם מופיעים סימני התייבשות:

– דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר, ולהרבות בשתייה מעבר לתחושת הצימאון.

אם מופיעים סימני פגיעת חום – דוגמת התעלפות, טשטוש בראיה, בלבול ועלייה בחום הגוף, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד, עד להגעת הצוותים.

ילדים וקשישים

חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים וקשישים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם, ולוודא שהם לא מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם, ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל. במד"א קוראים לאנשים שלהם קרובים קשישים או בעלי מוגבלות, לשמור איתם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל, על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר, ואינם מראים כל סימן להתייבשות או פגיעת מכת חום.

 

גם בארגון המתנדבים הלאומי – איחוד הצלה, מפרסמים הנחיות בטיחות חשובות בעקבות הצפי לשרב כבד ביומיים הקרובים

בימי שרב ישנם ריבוי מקרי עילפון, התייבשות ועלייה בקריאות לסיוע רפואי מיידי. ארגון איחוד הצלה קורא לאזרחים להישמר ולנקוט משנה זהירות על מנת לצמצם פגיעה בנפש.

אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה: "חשוב ומומלץ לשהות ככל הניתן במקומות מוצלים או ממוזגים ולהרבות בשתייה. אלפי המתנדבים של איחוד הצלה ברחבי הארץ יתגברו את פעילותם בימים אלו ויעניקו מענה רפואי מהיר ומיידי ככל שיידרש.״

השרב הכבד עלול לסכן חיי אדם, בדגש על תינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. עשרות ילדים ופעוטות נשכחו בשנים האחרונות ברכבים במזג אוויר קיצוני. מקרים אלו הובילו להתייבשויות, מכות חום ואף למוות. באיחוד הצלה קוראים להורים לגלות אחריות ולמנוע שכחת ילדים ופעוטות ברכב.

בכדי לצמצם את הפגיעה בנפש, מפרסם איחוד הצלה הנחיות לציבור שיסייעו בשמירה על חיי אדם:

הקפידו על שתייה מרובה של מים צוננים. מומלץ לשתות לפחות 2-3 ליטר מים לאדם ליום.

התאימו את מסלול הטיול או העבודה (לדוגמא: סבלות) לשעות הבוקר המוקדמות ולשעות הערב. מומלץ לעשות מנוחה של 10-15 דקות, יש לחבוש כובע ולהשתמש בתכשירי הגנה על העור.

השתדלו לא לצאת לטייל עם ילדים קטנים למקומות בהם קשה למצוא צל למנוחה, היו ערניים לגבי האחרים.

התייבשות היא מצב של מחסור בנוזלים בגוף. במצב זה כמות הנוזלים שנקלטת קטנה מהכמות שהגוף מאבד. התייבשות לעתים קרובות מתרחשת בסביבה חמה, אך תתכן בכל התנאים הסביבתיים.

סימני ההיכר להתייבשות הם: צמא, דופק מהיר, בחילות, אי שקט, ירידה בתפקוד כללי.

באם זיהיתם את סימני ההתייבשות הללו, פעלו על פי ההוראות: קודם כל יש לקרוא לעזרה רפואית! ובנתיים – השכיבו את הנפגע במנוחה מוחלטת.

בהתייבשות קלה (כאשר הנפגע אינו מקיא), ניתן לאפשר לו לשתות מים בכמויות קטנות ובאופן רצוף. במידה והנפגע מקיא – אין לאפשר לו לשתות.

אדם מיובש חייב בטיפול רפואי דחוף. בכל חשד להתייבשות יש לקרוא לסיוע רפואי ללא השתהות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן