מפיטסבורג ועד נעשכיז

שמונת אדמו"רי אשדוד: סיקור חג מיוחד על החצרות החסידיות בעיר

העיר אשדוד התברכה בשורה של קהילות קדושות בישראל, מכל החוגים והעדות – חסידים, ספרדים וליטאים. לרגל חג הסוכות, 'חרדים אשדוד' מציג סקירה על האדמו"רים שמנהיגים חצרות חסידיות בעיר, שבה חוסים חסידי ואוהדי החצר, לצד המוני תושבי העיר
מוצאי יום כיפור בחסידות פיטסבורג. צילום: יוסי לוי

פיטסבורג

האדמו"ר הבולט והדומיננטי באשדוד, הוא ללא ספק הרבי מפיטסבורג, שממלא את מקום אביו זצ"ל, וסבו זצ"ל שהיה ממייסדיה של אשדוד החרדית. לחסידות פיטסבורג יש תלמוד תורה, ישיבה לצעירים, ובית כנסת גדול ברחוב האדמו"ר מפיטסבורג ברובע ג'.

אילוסטרציה. מעמד ההדלקה של האדמו"ר מפיטסבורג בלוס אנג'לס. צילום: באדיבות המצלם

האדמו"ר נחשב כ"רבי של אשדוד". הוא דואג לכל צרכי המגזר בעיר, גם לאלה שאינם נמנים על חסידות פיטסבורג. הוא מחלק כסף לנזקקים ומחזק אלמנות, יתומים ושבורי לב. ב'טישים' שהוא עורך במרכז החסידות משתפים המוני תושבי אשדוד.

טשארנאביל

האדמו"ר מטשארנאביל אשדוד הקים גם הוא תשתית חזקה בעיר. בעבר, הרבי ניהל את כלל מוסדות טשערנאביל בישראל, תחת הנהגתו של אחיו האדמו"ר מטשערנאביל, אך לאחר מספר התרחשויות, הרבי הקים חצר נפרדת באשדוד. בית הכנסת של החסידות ממוקם ברחוב רבי ינאי ברובע ז' בעיר.

האדמו"ר מטשערנאביל אשדוד. צילום: יוסי לוי

כמו כן, הרבי מטשארנאביל אשדוד הקים גם ישיבה לצעירים וישיבה גדולה, מהחשובות והבולטות בעיר. כך גם כולל אברכים לצד מיזמים חשובים נוספים בתוך החסידות המפוארת.

טאלנא

האדמו"ר מטאלנא הוא נצר לשושלת בית טשערנאביל. הוא הקים בית מדרש ברחוב רב חיסדא ברובע ז' בעיר, שם קיבץ סביבו קהל גדול של חסידים ועמך בית ישראל המבקשים להרוות את צימאונם הרוחני בחממה החסידית שנוסדה על ידי הרבי.

האדמו"ר מטאלנא אשדוד. צילום: יוסי לוי

לפני מספר שנים הורה הרבי על הקמת מבנה רחב ממדים שישמש את כמרכז העולמי של החסידות, שבו ייבנו אולם גדול, מקווה טהרה, כולל אברכים ועוד.

מעליץ

האדמו"ר ממעליץ הקים את בית מדרשו ברובע ח' בעיר. מלבד היותו אדמו"ר לחסידים, הרבי גם משמש כ"מרביץ תורה" שמבקר לעיתים תכופות במוסדות התורה והחינוך בעיר, כדי להעביר שיחות חיזוק ושיעורי תורה לצעירי הצאן. כך גם, מנהלי מוסדות בעיר נוהגים לעלות עם התלמידים למבחנים בבית הרבי.

האדמו"ר ממעליץ מקיים את מנהג הכפרות. צילום: א.ו.

שומרי אמונים

האדמו"ר משומרי אמונים אשדוד הוא מדמויות ההוד של העיר. הוא נחשב כעובד השם גדול ובעל ענווה עצום. ניתן לראות אותו מדי יום צועד לבדו ברחובה של עיר, ללא מלווים ומקורבים, כשעיניו עצומות למחצה מחמת שמירת עיניים.

האדמו"ר משומרי אמונים אשדוד בסעודת הילולה לאביו לפני מספר שנים. צילום: יהושע פרוכטר

לרבי משומרי אמונים ישנם שני בתי כנסת בעיר. בית המדרש המפורסם "קהל חסידים" ברחוב רבי אליעזר בן הורקנוס, ובית המדרש שומרי אמונים ברחוב רבי מאיר בעל הנס, שניהם ברובע ז'. המונים נוהרים ל'טישים' שהוא עורך, כדי להתחמם לאורו.

שאץ

האדמו"ר משאץ אשדוד הקים בית מדרש ברחוב רשב"י ברובע ז' בעיר. הוא איגד סביבו קהילה מבוססת, אליה הוא מתמסר בכל נימי נפשו. כך גם מנהל מערך כשרות חובק עולם.

התרת נדרים אצל האדמו"ר משאץ

ביאלא פשיסחא

האדמו"ר מביאלא פשיחסא אשדוד, חמיו של האדמו"ר מטאלנא אשדוד, הקים את בית מדרשו ברובע ו' בעיר. הוא נחשב כתלמיד חכם עצום, ורבני ודייני העיר נוהגים לעלות לביתו כדי להתפלפל עמו בלימוד.

נעשכיז

האדמו"ר מנעשכיז הקים את בית מדרשו ברחוב חלפתא ברובע ז'. בבית מדרשו מתפללים יהודים מכל החוגים והעדות, הנהנים ממסירותו של הרבי, ומדמותו המיוחדת והאצילה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן