שׁוֹמְרִים הַפְקֵד לְעִירְךָ

מפקד משטרת אשדוד סנ"צ אילן שושן ורב המחוז רפ"ק הרב ראובן כמיל בראיון חג מיוחד ובלעדי | תשובות לכל השאלות

מהו השינוי המשמעותי ביותר שעשה בתחנת משטרת אשדוד בשנים האחרונות /// יחסיו עם רבני העיר /// המהומות מול הפלג הירושלמי שם חווה זאת על בשרו /// החוקרת החרדית החדשה במשטרה /// הדרמה מאחורי הקמת ארגון 'משמר הרובע' ואי ההכרה מטעם המשטרה /// האם יש מקום לציבור החרדי במשטרה? /// מה הם עושים כנגד הפשיעה המרימה ראש בשנה האחרונה /// המעצרים הדרמטיים בחסידות גור - וכיצד היה פועל כיום /// והאם ישנה אכיפה בררנית כלפי מפגיני הימין באשדוד? | מפקד תחנת משטרת אשדוד סנ"צ אילן שושן יחד עם רב המחוז הדרומי במשטרה רפ"ק הרב ראובן כמיל בראיון חג נדיר ובלעדי ל'חרדים אשדוד'
מפקד משטרת אשדוד סנ"צ אילן שושן על רקע מהומות באשדוד

סנ"צ אילן שושן (52), מתיישב לראיון כשמאחוריו 30 שנות שירות במשטרת ישראל, אילן שימש בשנים האחרונות בתפקידים בכירים ומשמעותיים ביותר, קצין אג"מ (אגף מבצעים) באר שבע, מפקד יס"מ נגב, סגן מפקד תחנת עיירות, סגן מפקד תחנת באר שבע, ומפקד התחנה בדימונה. ובימים אלו סוגר 3 שנים בתפקידו הנוכחי – כמפקד תחנת משטרת אשדוד.

בתחנת אשדוד תחת פיקודו של אילן, יותר מ-180 שוטרים פעילים בכלל התפקידים, החל מסיירים, חוקרים, שוטרי תנועה, בלשים, ועוד מגוון רב של תחומים. לתחנה יותר מ-66,000 אירועי הזנקות בשנה.

בכדי שנבין, אשדוד על יותר כ-250,000 תושבים, מתוכם יותר מ-70,000 מגדירים עצמם חרדים – מה שמציב את תחנת משטרת אשדוד כגדולה ביותר במחוז הדרומי.

לקראת חג הסוכות, התיישבנו לראיון בלעדי ומרתק עם אילן שושן, יחד עם רב המשטרה במחוז דרום – רפ"ק הרב ראובן כמיל. שניהם עמוסים מאד בימים אלו, בעיקר לנוכח גל הפשיעה המרים את ראשו בחבל לכיש בשנה האחרונה מאז שחרורם מהכלא של ראשי ארגוני פשיעה, למרות כל זאת פינו השניים מזמנם העמוס בכדי להשיב לכל השאלות שלנו, שנקטעה בסיומה בעקבות אירוע קריסת פיגומים באתר בנייה בעיר, בו קיפח את חייו פועל בניין ולשם הוזעקו מפקד התחנה וצוותו כאשר גם הממ״ז (מפקד המחוז) הגיע.

סנ"צ אילן שושן באירוע קריסת הפיגומים בשבוע שעבר

אתה מסיים בימים אלו ממש 3 שנים כמפקד תחנת אשדוד. כשנכנסת לתפקיד היו אלה ימי הקורונה – הימים הסבוכים ביותר של המשטרה מול המגזר החרדי. ספר לנו על הזווית שלך ליחסי המשטרה אם הציבור החרדי אז וכיום

״את יחסי המשטרה עם הציבור החרדי ניתן לחלק לתקופת טרום הקורונה ולתקופה שלאחריה״ פותח אילן שושן את תשובתו.

״אנחנו במשטרה מתמקדים ב-3 דברים מרכזיים. 1- המלחמה בלתי מתפשרת בפשיעה. 2- מוכנות לשעת חירום. 3- חיזוק הקשר בין הקהילה למשטרה. אני מאד מאמין בכל הקשור לחיזוק הקשר הזה. ואני יכול לסכם לאחר 3 שנים שעשינו סיבוב של 180 מעלות בכל הנוגע לרמת הקשר בין המגזר החרדי לתחנת המשטרה פה באשדוד.

הגעתי לאשדוד בדיוק כאשר התרחשו אירועי הקורונה. חווינו אירועים מאתגרים מאד. אירועי אלימות, התנגדויות ואי ציות. הקושי היה בעיקר אי היכולת לאכוף את תקנות הקורונה״.

מפקד התחנה הטרי באותם הימים, אף חווה את אירועי האלימות על בשרו ממש, כאשר שבר את פרק ידו במהלך אחת ההפגנות הסוערות ברובע ג׳ בעיר באכיפה בישיבת גרודנא של הפלג הירושלמי. דבר שלא השפיע כמאומה על תפקודו מול המגזר החרדי.

חוסר ביכולת אכיפה. מהומות מחוץ לישיבת גרודנא בימי הקורונה

״השאיפה שלי״ אומר אילן ״הייתה להגיע לשיח מול אותם האנשים. זה כמו שיש קיר ומחסום שבאותו הזמן לא הצלחנו לחדור. לא הצלחנו להגיע לדיבור בכלל. ולשם אני חתרתי. להבין מה הצד השני חווה ומרגיש.

מהמשבר הזה נוצרה הזדמנות ענקית. השינוי הכי משמעותי בתקופתי כמפקד התחנה באשדוד בנושא הקשר בין הקהילה למשטרה – היה מול הציבור החרדי״.

רבים מאיתנו אולי לא יודעים. בשנים האחרונות מונו 2 משקי״ם חרדיים. תפקידם הוא הקשר בין הציבור החרדי למשטרה. המסרים מועברים דרכם והם בקשר רציף וישיר מול כל רבני העיר ומול כל הקהילות השונות באשדוד. 

קשר רציף וישיר. מפקד התחנה בביקוריו השונים אצל רבני העיר

לשינוי הזה אחראי אילן שושן. ״אחרי אירועי הקורונה החלטתי שאני עושה פה שינוי. המשבר הבא שיבוא לפתחינו או שלא יבוא בעקבות השינויים הללו, או שיבוא אך באופן מזערי וניתן להכלה״, מסיים שושן.

בנוסף, בשנים האחרונות שוטרים מגיעים לתלמודי תורה ולבתי ספר באשדוד ומעבירים הדרכות לזהירות בדרכים. ״בעבר שוטר לא יכול היה להיכנס ולדבר עם ילדים בציבור החרדי. אבל בשנים האחרונות זה קורה, שוטרים עם כיפות מתקבלים באהבה על ידי הילדים, וזה מחמם את הלב״ מוסיף שושן.

שושן ממשיך להפתיע ומספר: ״בחודשים האחרונים צורפה חוקרת חרדית חדשה למשטרת אשדוד. כאשר התפקיד שלה הוא לשבת בתוך הקהילה ולהיות בקשר מול רבניות שונות במגזר החרדי, טיפול וכניסה למקוואות נשים במקרי הצורך. כשכמובן חלק מתפקידה הוא לקבל תלונות מנשים חרדיות. כשהטיפול בתלונות ייעשה בתוך המשטרה, כך שנשים שירצו להתלונן לא תחשושנה כי התלונות שלהן יהיו בפני חוקרת חרדית.

ההבנה היא, כי משקי״ם חרדים וחוקרת חרדית בתוככי המגזר יהוו קרקע לשיתוף פעולה מלא בין המשטרה  לציבור החרדי.

הכוונה שלנו היא שהם ישבו בתוככי המגזר החרדי. ונעשים פעילויות מול הרשות המקומית לאיתור מקום שכזה״.

סנ"צ אילן שושן בראיון לחרדים אשדוד

משמר הרובע ויחסיו מול המשטרה | ״לא תהיה משטרה פרטית״

לפני כשנה באחד מסדרת תחקירים שפורסמו ב׳חרדים אשדוד׳ כנגד משמר הרובע, יצאה המשטרה כנגד הארגון ואף הזהירה כי הם פועלים כנגד החוק. גם בשיחה הפעם מגיב בחריפות מפקד התחנה על השתלשלות האירועים דאז.

״בזמנו פנו אלי אנשים מקרב הציבור החרדי שמעוניינים להקים משמר קהילתי ברובעים החרדיים. הרעיון כשלעצמו היה מבורך מאד, ובישיבה שקיימתי עם אותם הגורמים הבהרתי להם כי התנאי הבסיסי לקיום משמר שכזה הינו רק לאחר הדרכת המתנדבים תחת פיקוד המשטרה בטייטל של מתנדבי משטרה. כל מתנדב צריך לעבור בדיקות מיוחדות ע״י קב״ט, לאחר שיעברו המתנדבים את ההכשרה יוכלו לעבוד תחת המשטרה.

מה שקרה, שכנראה מלחמת כוחות בין אנשים באותה הקבוצה גרם לכך שהחליטו לא לקבל את התנאי הזה ובחרו לפתוח ארגון ללא אישור המשטרה וללא פיקוח גורם רשמי. למרות שקראתי להם לעצור.

הבהרתי להם ואומר זאת גם עתה: ׳לא תהיה משטרה פרטית׳. זאת הזדמנות מצוינת, שיתוף הפעולה בינינו לבין מתנדבים חרדים הוא דבר הנצרך. הוא יהווה מכפיל כח משמעותי. אך כשפועלים באופן עצמאי, יש בכך היבטים פליליים. אני עדיין רואה את זה קורה וקורא להם להגיע ולעבוד תחת המשטרה כמתנדבי משטרה. להיות מבוטחים ועם סמכויות, זה ערך מוסף ענקי למשטרה ולקהילה״.

גם רב הקהילה במחוז הרב כמיל אומר: ״ההדרכה היא ייחודית לציבור החרדי. היא מותאמת לאורח חייהם. אין כל סיבה שלא יצטרפו למיזם הזה״.

במשטרה אף משנים את גישתה כלפי הציבור החרדי. ״לפני מספר חודשים נעצר מישהו חרדי שעות ספורות לפני כניסת השבת. העצור לא הרגיש טוב ופונה לבית החולים אסותא. משם השתחרר מספר שעות לאחר כניסת השבת. מאחר והיה צריך להחזיר אותו לתחנת המשטרה ליוו אותו שוטרים ברגל מבית החולים ועד לתחנת המשטרה. זה יכול היה להסתיים במעצר והכנסה לניידת, אך יכולת ההכלה והבנת צרכי הציבור החרדי נעשתה ונעשית בעבודה מתמשכת״.

משמר הרובע

האם יש מקום לציבור החרדי במשטרה?

רב המשטרה במחוז דרום הרב כמיל אומר: ״בוודאי שכן. יש שירות לאומי שניתן לעשות במשטרה. זה נקרא שח״ם חרדי. התפקידים האלו מותאמים לציבור החרדי. השירות הוא ללא שבתות וחגים. ללא נשים. יש כאלו שביקשו לשרת ללא בגדי משטרה – והם מקבלים את מבוקשם״.

גם סנ"צ אילן שושן מפקד התחנה קורא לציבור החרדי להגיע ולשרת במשטרה. כשהרב כמיל מסייג זאת: ״אנחנו לא קוראים לאלו שלומדים תורה. ולא לבחורי הישיבות. אלא למי שרוצה לעשות שירות וללכת לצבא – עדיף לו לבוא למשטרה״.

שת"פ בין המשטרה לת"ת מורשה לפני חג הפורים אשתקד בנושא צעצועים מסוכנים, מהי עבירה? ואחריות פלילית

הפשיעה באשדוד ובסביבה מרימה את ראשה בשנתיים האחרונות ביתר שאת. כיצד פועלת המשטרה כנגד זה?

״ישנה תופעה ומגמה של החמרה באירועי האלימות. לא בהיקף האירועים אלא בחומרתם. כמו בכל עיר יש אירועי פשיעה. ואנחנו מתמודדים אם האירועים הללו בתגובות המהירות שלנו ובמיצוי הדין.

בשנת 2022 תחנת אשדוד הגישה 664 כתבי אישום כנגד עבריינים. בשנה האחרונה (2023) ישנה עלייה של 17% בכתבי האישום שהגשנו בתחנה באשדוד – 779 כתבי אישום. זה המלחמה הבלתי מתפשרת והנחושה בפשיעה. יש עוד מה לעשות, ואנחנו על זה״.

שושן קורא לציבור שמרגיש נסחט או מאוים לפנות למשטרה. ומבטיח כי גיבוי והגנה מלאה תינתן למתלונן.

רק המחוז הדרומי רפ"ק הרב ראובן כמיל יחד עם מפקד מחוז הדרום ניצב אמיר כהן

לרבים מתושבי העיר זכורים המעצרים המתוקשרים שבוצעו בציבור החרדי כלפי כמה אברכים מחסידות גור, כשהמשטרה מצידה טענה שנעצרו לאחר מספר רב של תלונות מאזרחים (פורשי החסידות) על איומים, תקיפות ופגיעה ברכוש.

המעצרים בוצעו מיד עם היכנסך לתפקיד. חלפו להם שנתיים מאותם המעצרים ולא הוגש אף כתב אישום. האם התיקים נסגרו? האם נכון היה לבצע מעצרים מתוקשרים כאלו? והאם לא היה פשוט יותר להזמין אותם לתשאול בתחנת המשטרה?

״כאשר נכנסתי לתפקיד זה היה אחרי פעולות החקירה והמעצרים בוצעו בהיותי מפקד התחנה. מאחר ובחלק מהתיקים עדיין מתבצעות פעולות חקירה – לא אוכל להרחיב.

באופן כללי אומר זאת כך: אנחנו משטרה. אנחנו לא תופסים צד בין שני מחנות ניצים. יכולות להיות עשרות ומאות תלונות, אך כתב אישום ותביעות מתבססות בסופו של דבר על ראיות.

אני באופן אישי הייתי באחת השבתות בהן התרחשו אירועי האלימות כנגד הפורשים – שוטרים שלנו ליוו והגנו על הנפגעים מזמן יציאתם מבית הכנסת ועד הגיעם לבתיהם ברחבי העיר כולה.

כתבי האישום שייכים לפרקליטות. לא אלינו בתחנה. חשוב לציין כי עדיין ישנם תיקים פתוחים המתנהלים במח׳ התביעות וייתכן ובהם יוגשו כתבי אישום, התיקים הללו עדיין לא נסגרו.

ייתכן וכיום המעצרים היו מבוצעים בצורה אחרת, באופן שהיו נקראים לתחנה לחקירה ולא נעצרים באופן מתוקשר. הכל תלוי ברמת הממצאים, חומרת המעשה, באופי המעצרים היכן הם מתבצעים וכדו׳ וחומר הראיות״.

נזכיר, רמת האיום כלפי מפקד התחנה סנ"צ אילן שושן עלתה באותה התקופה לדרגה 6 בעקבות איומים בלתי פוסקים שהופעלו עליו ועל בני משפחתו לאחר המעצרים הללו. כל זה לא הרתיע את שושן מלפעול כמצופה ממנו.

אחד המעצרים שבוצעו כלפי אברכים מהציבור החרדי בעיר

לסיום, היו תלונות כנגד המשטרה על אכיפה בררנית כלפי מפגיני הימין בהפגנות בעד הרפורמה המשפטית. מהי תגובתך?

״אני יכול להבין אותם. כל צד רוצה לקבל את הבמה. הוויכוח היה על המיקום. אחרי מספר שבועות של הפגנות של כמה מאות אנשים כנגד הרפורמה ברחבת העירייה החליטו מספר של עשרות אנשים מצידה הימין של המפה לבוא ולהפגין. ואני כמפקד התחנה אמור לקבל החלטה באיזה מקום לשים כל צד להפגין, ולתת מקום שיכול להכיל את כמות האנשים. לא הייתה אכיפה בררנית. לא בבית ספרי״.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
11 תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
11 Comments
החדשות ביותר
הישנות ביותר הכי מדורגות
Inline Feedbacks
View all comments
יצחק
7 חודשים לפני

אין על האתר הזה!!

לוי
7 חודשים לפני

אתר פח

חיים
7 חודשים לפני

גועל נפש אתה. משמיץ דברים וסיפורים.

שמעון
7 חודשים לפני

מה מגמתי פה? אידיוט!
מדובר בקומץ אנשים משועממים שהחליטו לפתוח להם פה ארגון. אנשים שחלקם בעייתים מאד מאד…
עובדה שפיחדו לעבור את הראיון והמבחן הראשון במשטרה…

ראובן
7 חודשים לפני

תקשיבו, אתם אתר מטורף.
בסדר גודל ארצי.
מגזינים מיוחדים ומושקעים.

ספציפית הריאיון הזה – ממש ממש יפה. נוגע בכל עניין ונושא של המגזר החרדי בעיר.

אלופים

יוני
7 חודשים לפני

ראיון מעניין!!!

מנחם
7 חודשים לפני

כל הכבודד

שימי
7 חודשים לפני

ראיון מושקע ואיכותי. יש כבוד

אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן