פריצת דרך

מערכת "מגן אור" – לייזר חשמלי המאפשר יירוט טילים בליסטיים

לפי התכנון, "מגן אור" תשלים את מערכת "כיפת ברזל". מערכות הלייזר ישולבו בסוללות הכיפה כמערכת יירוט נוספת, כאשר מערכת ניהול ירי משותפת תבחר איזה סוג יירוט יטפל בכל איום
שר הביטחון בני גנץ, ראש מו"פ תא"ל יניב רותם ומנכ"ל רפאל יואב הר אבן ליד מערכת יירוט בלייזר | צילום: משרד הביטחון

גל פיגועים רצחניים ברחבי הארץ, אימוני טרור ברצועה והצהרה אחת יהירה ומפוקופת של ראש הממשלה לקראת הבאות?

הלילה נרצחו 5 בני אדם ונוספים נפצעו, יהודים אנשי כוחות הבטחון ועובדים זרים. זה הפיגוע השלישי תוך שבוע.

עקב התראות לפיגועים נוספים החליטו בעיריית אשדוד לא לקחת סיכון ולבטל את השוק שהיה אמור להתקיים ביום רביעי ולתגבר את מערך האבטחה בעיר בעיקר סביב מוסדות החינוך.

בימים האחרונים אנו עדים לתמרונים ושמיעת פיצוצים מוגברים בגבולות עוטף עזה כתוצאה מאימונים של ארגוני הטרור ברצועת עזה.

האם אנו לקראת הסלמה גם בגזרת עזה והדרום כולו?

מערכת כיפת ברזל המוכרת לכולנו היא גורם ההגנה המשמעותי ביותר לישראל, והנתונים מראים זאת. כיפת ברזל מיירטת את הרוב המכריע, בשיעור של כ-90%. זהו שיעור גבוהה במיוחד, ועם זה כמה עשרות רקטות הצליחו לחמוק והביאו לפגיעות בנפש וברכוש, כך באשקלון, באשדוד, בראשון לציון, בלוד, בגבעתיים וגם בירי הראשון אל מבואות ירושלים. היא מתקשה ליירט רקטות או פגזי מרגמה שזמן מעופם קצר יחסית.

 

 

בסבבי ההסלמות האחרונים העיר אשדוד חטפה מספר פגיעות ישירות לא מבוטל שנגרמו מכשלון חלקי של מערכת כיפת ברזל שלא ברור עדין מה הם הגורמים לכשלים האלו האם מפאת טעות אנוש או אי עמידה ביכולת ירוט מול מטחים של מאות רקטות במספר דקות.

לכן, ומסיבות נוספות, כבר מספר שנים מפא"ת, רפאל, אלביט וחוקרים מהאקדמיה פיתחו את מערכת מגן אור- לייזר חשמלי המאפשר יירוט טילים בליסטיים, טילי נ"ט ורחפנים במהירות ובמחיר זול. החל הפיתוח של שלושה מדגימים טכנולוגיים: נייח, נייד ומוטס.

לפי התכנון, "מגן אור" תשלים את מערכת "כיפת ברזל". מערכות הלייזר ישולבו בסוללות הכיפה כמערכת יירוט נוספת, כאשר מערכת ניהול ירי משותפת תבחר איזה סוג יירוט יטפל בכל איום.

לאחרונה, שר הביטחון בני גנץ אישר מעבר לפיתוח מלא של המערכת המשלימה לכיפת ברזל, שתיירט גם פצצות מרגמה ומל"טים; מערכת "מגן אור" בעלות של 400 מיליון ש"ח.

לאחרונה, ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז כי המערכת תוצב בעוטף עזה בעוד שנה, לכאורה, בשורה משמחת.

"מדובר בשיבוש של האמת ואף גרימת נזק כלכלי", קבעו גורמים במשרד הביטחון, שהגדירו את אמירתו של בנט כ"ניסיון נואש וחסר בסיס לגרוף אהדה ותשומת לב ציבורית".

הדמיה של מערכת ירוט בלייזר

לדברי גורמים במשרד הביטחון, לייזר יבשתי אמור להיכנס לפעילות מבצעית בעוד כמה שנים אם לא יהיו עיכובים מיוחדים, ולייזר אווירי – בעוד כעשור. זאת ועוד, לטענתם אנשי ראש הממשלה לא פנו למשרד הביטחון ערב ההצהרות כדי לוודא את לוחות הזמנים העדכניים של הפרויקטים השונים.

ליירוט באמצעות לייזר רב עוצמה אווירי ישנם יתרונות רבים, בהם עלות של דולרים בודדים לכל יירוט, יכולת ליירט איומים מטווחים ארוכים מאוד, וכן מתן מעטפת הגנה על מרחבים גדולים. מערכת הלייזר האווירית תשלים את מערך ההגנה הרב שכבתי של ישראל, הכולל את "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" ומערכות ה"חץ". כמו כן, בלייזר ניתן לנהל יירוטים באופן חכם ולצמצם את השימוש במיירטים, ואף קיים פוטנציאל ליירוט של איומים נוספים כמו רחפנים, מזל"טים ובעתיד אף רקטות מדויקות.

צילום: משרד הביטחון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן