בלעדי ל'חרדים אשדוד'

מענדל ראטה פותח את הכול – השינוי, הנושרים, השידוכים וגם: זה היעד המרדני הבא

הזמר והיוצר מענדל ראטה, בן האדמו"ר משומרי אמונים אשדוד, מספר בראיון ל'חרדים אשדוד' על החלטתו לצאת עם שיר אהבה, על הבעיות בשידוכים, על המתקפות נגדו, על השינוי שיצר, על הילדים שנזרקים מהבית ועל הלחן הבא שיתייחס לאחת הסוגיות היותר רגישות מול הממסד החרדי. הראיון המלא
מענדל ראטה עם נתי פוקס שמגלם את דמות הילד שנזרק מהבית

היוצר והמלחין והמפורסם, מענדל ראטה, בנו של האדמו"ר משומרי אמונים אשדוד, עורר סערה בתקופה האחרונה כאשר הפיק סינגל חדש בו הוא שר על האהבה בין האבות הקדושים לאימהות הקדושות. השבוע, ראטה הפתיע בשנית והפיק קליפ מושקע וייחודי בו הוא מתאר את סיפורו המטלטל של נער חרדי אשר נזרק מביתו של אביו, מתוך הקושי של האבא להתמודד עם הילד השונה, הקורא ספרים צבעוניים, שומע מוזיקה מגוונת, ומשתמש בסמארטפון.

לצפייה ביוטיוב 

גם השיר הנוכחי 'לך לך', כקודמו, נוגע בנקודה רגישה מאוד בחברה החרדית, ומטבע הדברים גרר תגובות לכאן ולכאן לצד מתקפות קשת נגד ראטה, וסגנונו הייחודי והחריג בנוף.

בראיון ל'חרדים אשדוד', ראטה מסביר מדוע החליט לצאת עם השיר הראשון על אהבה?

"קודם כל, כי זה מה שאמן ויוצר עושה כל הזמן. מה שהוא חווה ומרגיש, הוא מרגיש צורך לשתף ולספר. כמו שהלחנתי שירי כאב בעיתות כאב, 'תהום אל תהום', 'כלו עיני', ושיתפתי עם הציבור. זה גם עוזר מאוד לאנשים שהם כרגע חווים את אותה תחושה, שהם רוצים לאהוב, והם מקשיבים לשיר וזה עוזר להם, כי זה מבטא את המיית ליבם. אבל בעיקר בגלל שרציתי לחולל שינוי. יש הרבה משפחות שמארסים ילד בלי משיכת הלב, בלי חיבור והתאמה נפשית, ולפעמים הבחור פשוט חסר מודעות לכך שזה חיוני והכרחי, כי הוא בחיים עוד לא שמע דיבור על אהבה. השיר הזה נועד בשביל שיבין שהסיפור הוא לחפש אהבה ואחווה".

האם בעיניך הצלחת ליצור שינוי?

שינוי מטורף ברמה עוצמתית. אנשים אומרים לי שלא זכור להם דבר כזה, ששיר אחד שיוצא ביום אחד יעשה מהפכה גדולה כזאת שהיא אל חזור. מישהו אמר לי שיום הוצאת השיר ייחרט כיום הסטורי כשילמדו בעתיד על אהבת איש ואשה ביהדות.

איך הציבור הגיב לשיר?

"היו כמובן לא מעט ביקורת וגם הרבה השמצות ולכלוך, מאנשים שהתקשו לקבל את הבום הזה לראש. כי אמרתי את כל האמת לפרצוף. אבל ההפתעה הגדולה ביותר הייתה הכמות האדירה של מסרי החיזוק והעידוד שקיבלתי מהרבה מאוד אנשים, כולל אנשים שנמצאים עמוק בתוך המערכת. הייתה התרגשות שהנושא הזה נפתח לראשונה בצורה כזאת".

איך אתה מגיב למתקפות נגדך?

"אני שותק. נותן לגלים לעבור מעלי. אני מבין שקשה לאנשים לקבל את זה שמגיע בן אדם אחד מוציא איזה שיר ופתאום נוצר שיח חדש שלא היה וקורה שינוי. אבל אני בטוח שככל שיעבור הזמן אנשים יבינו יותר את הכוונה שלי".

מדוע החלטת להוציא עוד שיר בנושא כל כך רגיש?

"אני חושב שהתפקיד שלי בעולם זה לדבר ולהציף נושאים כאובים שכולם מפחדים לדבר עליהם. הנושא הכאוב של זריקת ילד מהבית, מוכר לי מלא מעט צעירים כאלו שאני מכיר, נשמות טהורות שלא הסתדרו עם ההורים כי לא הלכו בתלם המשפחתי, ופשוט נזרקו לרחוב. יש גם הרבה שלא נזרקו פיזית אבל חווים אלימות מילולית נוראה, שלפעמים היא הרבה יותר גרועה מזריקה פיזית. אני מבין את הקושי של ההתמודדות עם ילד שונה, אבל ילד לא זורקים מהבית בשום אופן".

מה היעד הבא?

"יש לי עוד שיר שמדבר על היחס של הנער מול הממסד. בעוד שהשיר הנוכחי דיבר על היחס בין הורים לילדים והמסר הוא מאוד מפייס בין הצדדים, השיר הבא הוא קצת יותר מרדני, מעניק לנער את החופש למצוא את הבורא לבד, בדרך משלו, בלי מחויבות מוחלטת לכללים של המערכת. השיר ההוא מן הסתם יעורר עלי ביקורת הרבה יותר מהשיר 'לך לך', אבל הוא יחזק הרבה נשמות בעזרת השם. אני חייב להיות נאמן לייעוד שלי בעולם. כשאני נזכר מהסבל של אלפי נשמות אבודות וכאובות שאין להם מקום בעולם רק כי הם לא הולכים בתלם של המערכת, אני זורק את כל הדאגות שלי מאיך ייצאו עלי ואולי יחרימו אותי סופית.. אני פשוט הולך עם הנשמה שלי עד הסוף וסומך על בורא העולם שיודע את כוונתי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
3 תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
3 Comments
החדשות ביותר
הישנות ביותר הכי מדורגות
Inline Feedbacks
View all comments
יענקאלע בלום
1 שנה לפני

צצצ

משהו
1 שנה לפני

משיגענער על כל הראש

אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן