בשורת ענק למשק הישראלי

לראשונה מאז משבר הקורונה: בנק ישראל מוריד את הריבית

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (ב') להתחיל כבר כעת בסבב הורדת הריבית — והריבית תרד השבוע ב-0.25 נקודת אחוז, מ-4.75%. הרקע להורדת הריבית הוא ההאטה בקצב האינפלציה, ומנגד החששות מהאטה חריפה במשק בשל המלחמה שנפתחה ב-7 באוקטובר 2023.
תמונת איסטולרציה. קרדיט: Freepik

ההחלטה על הורדת הריבית הראשונה בישראל מאז תחילת משבר הקורונה באפריל 2020, הייתה בניגוד לתחזיות רוב כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות ונבעה באופן ישיר מהמלחמה המתמשכת ומכוונת בנק ישראל לסייע למגזר העסקי, למשפחות של מאות אלפי חיילי המילואים ולמשקי הבית, שמצבם הכלכלי הורע מאז 7 באוקטובר.

 

זוהי הורדת הריבית הראשונה שעליה מחליט בנק ישראל מאז ימיו הראשונים של משבר הקורונה, כשהוריד את הריבית מ-0.25% ל-0.1% באפריל 2020. באפריל 2022 התחילה שורה של עשר העלאות ריבית רצופות, שהביאו את הריבית ל-4.75% באפריל 2023. לאחר מכן הריבית נותרה ללא שינוי בארבע החלטות הריבית שהתקבלו בין יולי לנובמבר.

בבנק ישראל מציינים בהחלטת הריבית כי "למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות על הפעילות הריאלית. מידת האי־ודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות". על פי בנק ישראל, "האינדיקטורים לפעילות הכלכלית ומצב התעסוקה מצביעים על התאוששות הדרגתית לאחר הירידה החדה שהתרחשה עם פרוץ המלחמה, אך שוררת שונות רבה בין ענפי המשק".

בתחילת סבב הלחימה, בנק ישראל דחה את הורדת הריבית בשל חשש כי המלחמה תביא לפיחות חד בשקל ובעקבות כך לעלייה במחירי המוצרים המיובאים. עם זאת, השקל התחזק בשבועות האחרונים, בין השאר על רקע עליות חדות במחירי המניות. נכון לעכשיו, החשש העיקרי של בנק ישראל הוא מפני גידול חד בהוצאות הממשלה, על רקע גיבוש תקציב מעודכן ל-2024 — והחשש במשרד האוצר כי הממשלה תימנע מצעדים להקטנה משמעותית של הגירעון, שעשוי להגיע לכ-6% מהתמ"ג ב-2024, לפי תחזית של משרד האוצר. כאשר ההוצאה הממשלתית גדלה, הביקוש המצרפי במשק עשוי להתחזק וליצור לחצים אינפלציוניים. מנגד, ההאטה הכלכלית בעקבות המלחמה אמורה לעודד את בנק ישראל להתחיל את סבב הורדת הריבית מוקדם ככל האפשר כדי להגדיל את הנזילות בשווקים.

וסי אלקובי – נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה:

הפחתת הריבית תקטין את החשש לכניסה למיתון "תהליך הפחתת הריבית במשק לאורך השנה הוא צעד מתבקש ובלתי נמנע. טוב עשה בנק ישראל כאשר החל בו כבר כעת . צעד זה יקטין את החשש מכניסת המשק הישראלי למיתון" אומר יוסי אלקובי נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה.
״ההאטה במשק הישראלי בעיצומה ויותר עסקים חווים ירידה בביקוש, כאשר אי הודאות בהתייחס לפעילות הכלכלית בעתיד, גבוהה. הפחתת הריבית תסייע למאות אלפי בעלי עסקים ומשקי בית בהפחתת עלויות המימון והחזרי הלוואות שלקחו״
אלקובי הוסיף כי ״אנו נמצאים במגמה מתמשכת של הפחתת האינפלציה במשק, כאשר מרכיב הצריכה הפרטית מצטמצם , וההאטה החריפה במשק צפויה להימשך פרק זמן ארוך יחסית. נוכח מציאות זו הפחתת הריבית הכרחית בכדי למנוע פשיטות רגל וקריסה בקרב אלפי עסקים קטנים , תוך סכנת פגיעה משמעותית בכלכלה , גדולה בהרבה מזו שאנו עדים לה כיום״

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
2 תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
2 Comments
החדשות ביותר
הישנות ביותר הכי מדורגות
Inline Feedbacks
View all comments
שלומי
6 חודשים לפני

הגיע הזמן

אזרח מתוסכל
6 חודשים לפני

סוף סוף

אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן