גדולי ישראל רואים במכשירים אלה "שער לעולם הטומאה", שמאיים על המשפחה, על הלימוד התורני ועל החינוך. "רבים חללים הפיל", כפי שתיאר אחד הפוסקים, את הנזק הרוחני שגורם הסמארטפון הלא מוגן.
דוגמה בולטת ראשונה היא פסיקתו הדרמטית של רבי יצחק יוסף שליט"א, שבסיום שיעור הלכה בהלכות יום כיפור, קרא הרב יוסף: "שכל אחד ישבור את האייפון שלו", והאשים את המכשירים החכמים בכך שהם גורמים לילדים להסתכל על תכנים אסורים, ומזהיר מפני "שואה רוחנית" שתקרוס על הציבור החרדי. הפסיקה הזו, שפורסמה בתקשורת החרדית עוררה הדים רבים והובילה להחרמות נרחבות בבתי ספר ובקהילות. הרב יוסף לא הסתפק במילים; הוא דרש מהורים להשמיד את המכשירים, וראה בהם "שטן בפורמט כיס" שמפר את מצוות "לא תטמאו".
דוגמה שנייה, לא פחות חריפה, היא הקמפיין הציבורי "נקיים" שהושק בשנת 2012 על ידי גדולי ישראל הליטאים כמו ר' חיים קנייבסקי זצ"ל. הקמפיין, שכלל שלטי חוצות, כרזות בבתי כנסת והפצת חומרים, קרא להחרים סמארטפונים רגילים ולהחליפם במכשירים כשרים בלבד, כמו "קו חיים" או "רימון". הרבנים פסלו מחזיקי סמארטפונים מעדות בבתי דין רבניים, וראו בהם "מכשיר טמא" שמביא ל"חורבן הבית היהודי". מאות אלפי חרדים הצטרפו, והקמפיין הפך לסמל של מאבק הלכתי-חברתי, שהשפיע על חקיקה במגזר ועל פיתוח טכנולוגיות כשרות.
אולם, בימים האחרונים, נרעשו הרוחות מחדש בעקבות צעד מפתיע של רשת "אושר עד" – רשת המזון הגדולה בישראל שמזוהה עם הציבור החרדי, הידועה במחירים תחרותיים ובשירות מותאם לקהילה. הרשת, שמנהלת 23 סניפים ברחבי הארץ – מאשקלון ועד חיפה, מפתח תקווה ועד באר שבע – הודיעה על השקת מכירות אייפון 17, הדגם החדש ביותר של אפל, במחירים שוברי שוק. הדגם הבסיסי (128GB) מוצע ב-2,999 שקלים בלבד, בעוד אייפון 17 פרו (256GB) נמכר ב-4,499 שקלים ואייפון 17 פרו מקס ב-4,999 שקלים. לשם השוואה, מחירי אפל הרשמיים גבוהים בכמה מאות שקלים, וגם רשתות כמו KSP או iDigital לא מציעות הנחות כאלה.
ההשקה עוררה רעש וגלים בכל רחבי הארץ. כבר ביום הראשון, אלפי אנשים – חרדים ומסורתיים כאחד – נהרו לסניפים, יצרו תורים ארוכים והפכו את החנויות למעין חגיגה צרכנית. בקבוצות ברשת "מכורי אושר עד" ו"האפליסטים", פורסמו תמונות של לקוחות שמחים עם שקיות קניות, וסיפורים על "העסקה של השנה".
הרשת הפתיעה בכך שבחרה דווקא באייפון – מכשיר שרבים מהפוסקים רואים בו אויב מושבע.
האם זה סימן למרד? או שמא "אושר עד" פשוט מגיבה לביקוש השוק? בכל מקרה, הצעד הזה מדגיש את המתח הפנימי בקהילה: מצד אחד, הרצון להתקדם טכנולוגית; מצד שני, הנאמנות לפסיקות הרבנים. בסופו של דבר, מכשירי האייפון הפכו לסדין אדום אדום בעיני הרבנים. חברת אפל, בניגוד ליצרניות כמו סמסונג או גוגל, מסרבת לשיתוף פעולה מלא בהכשרת מכשירים – אין לה אופציה מובנית לסינון תכנים או חסימות אפליקציות כשרות, והמערכת הסגורה מקשה על התאמות הלכתיות למרות שיש מספר ספקים שכן הצליחו. כתוצאה מכך, האייפון הפך לסמל של המאבק: לא רק מכשיר, אלא אייקון של "הטומאה המודרנית".

אלפי אנשים – חרדים ומסורתיים כאחד – נהרו לסניפים
שטויות במיץ עגבניות
האייפון לא נמכר כלל ברשתות הנמצאות בערים חרדיות