פעילות גופנית ומיגור העישון

אשדוד ברשימת הערים שתשתתף במיזם המיוחד; תמיכה של מיליוני שקלים

במיזם 'אפשריבריא בעיר' משתתפות 77 רשויות מקומיות בישראל בהן כ-5.5 מיליון תושבים. גם העיר אשדוד (אשכול חברתי כלכלי 4) נכללת ברשימה. כ-50% מהתכניות הנתמכות בשנה זו הן בנושא קידום תזונה בריאה, או תזונה בריאה בשילוב נושאים נוספים כמו פעילות גופנית, סביבה נקייה מעישון ועוד
אשדוד ממעוף הציפור. צילום: עיריית אשדוד

היום (שלישי) יחל שבוע התזונה והביטחון תזונתי, במסגרתו מפרסם משרד הבריאות נתונים על המיזם 'אפשריבריא בעיר', שמתקיים כחלק מהתוכנית הלאומית 'אפשריבריא'. במסגרת המיזם הגדיל המשרד את התמיכה ברשויות המקומיות המשתתפות במיזם בכ-4 מיליון ₪. גם העיר אשדוד (אשכול חברתי כלכלי 4) נכללת ברשימה.

לראשונה נפתח מסלול לתמיכה ברשויות בשלבים הראשונים לפעילותן, כך שעד סוף שנת 2022 ייכנסו למיזם 20 רשויות נוספות שנבחרו לקבל תמיכה במסלול זה, כך שבסך הכל ישתתפו במיזם 77 רשויות מקומיות בישראל בהן כ-5.5 מיליון תושבים. הרשויות יפעילו 760 תוכניות התערבות בקידום בריאות שיופעלו על-ידי יחידת הבריאות ברשות. כ-50% מהתכניות הנתמכות בשנה זו הן בנושא קידום תזונה בריאה, או תזונה בריאה בשילוב נושאים נוספים כמו פעילות גופנית, סביבה נקייה מעישון ועוד.

מיזם 'אפשרי בריא בעיר' התרחב השנה וקיים מאילת בדרום ועד ע'ג'ר ומועצה אזורית גולן בצפון, כאשר הרשות הגדולה ביותר היא ירושלים עם מעל 950,000 תושבים והישוב הקטן ביותר הוא ע'ג'ר עם 2,702 תושבים. 40% מהרשויות משתייכות לאשכולות הסוציו-אקונומיים הנמוכים (1-4) והפריפריאליים. 16 מהרשויות המשתתפות בתכנית הן מהחברה הערבית (21%), 25% רשויות מעורבות, 13 רשויות חרדיות או רשויות שבהן מעל 10% אוכלוסייה חרדית.

הזינוק במספר הרשויות שפנו על מנת להצטרף למיזם "אפשריבריא בעיר" מעיד יותר מכל על השינוי שחל בחשיבות שראשי הערים והתושבים רואים בתפקיד הרשות המקומית בקידום הבריאות בכלל וקיום אורח חיים בריא בפרט. מגיפת הקורונה יצרה חלון הזדמנויות להאצת תהליך זה בתוך הרשויות המקומיות לצד חיזוק הממשק בין משרד הבריאות והרשות המקומית.

אפשריבריא בעיר

במסגרת המיזם, הרשויות זוכות לתמיכה מקצועית וכספית לקידום בריאות התושבים באמצעות מדיניות ונהלים, השתלמויות, שיפורים בסביבה הפיזית, תכניות ופעילויות לאוכלוסיות בסיכון ומידע והסברה. מטרת המיזם לייצר יותר מסגרות עם תזונה בריאה לילדים, יותר פעילות גופנית לקשישים, הנגשת המרחב הציבורי להליכה ולמשחק, אכיפת עישון מוגברת, ומגוון רחב של תכניות, פעילויות והעברת מסרים בריאותיים לתושבים ומיזמים רבים נוספים.

משרד הבריאות מעביר חלק ניכר מהמשאבים במיזם לרשויות ולגורמים העירוניים והשכונתיים, שמכירים באופן הטוב ביותר את הצרכים והמאפיינים של התושבים וכך יכולים להתאים עבורם את המענים הטובים והמתאימים ביותר. משרד הבריאות מלווה את הרשויות על ידי צוות בין-משרדי של התוכנית הלאומית 'אפשריבריא' וצוותים מהמחלקה לחינוך ולקידום בריאות, אגף התזונה, לשכות הבריאות בשירותי בריאות הציבור ושותפים ממרכז השלטון המקומי.

קשת התזונה

בנוסף, במסגרת שבוע התזונה, מקדם משרד הבריאות את קשת המזון לתזונה בריאה, המבוססת על מזון הקרוב ביותר למצבו הטבעי ועל גיוון, טריות ועונתיות. קשת המזון ממחישה בצורה פשוטה את הצורה בה ניתן לשמור על תזונה הן בריאה והן מקיימת, בממד הבריאותי, הסביבתי, החברתי והכלכלי.

על פי סקרי מצב בריאות ותזונה לאומיים בישראל כ-50% מצריכת המזון בקרב בני נוער וכ-35% בקרב מבוגרים הוא מזון אולטרה מעובד, המאופיין בכך שהוא עתיר במלח, בשומן ובסוכר. צריכת מזון זה גובה מחיר בריאותי ניכר, החל מעלייה בהשמנת יתר ועודף משקל, עליה של כ- 10% בסיכון לתחלואת סרטן ועד להזדקנות מוקדמת. בנוסף, לצריכת מזון זה השפעה שלילית לא רק על הבריאות עצמה, אלא גם על הסביבה בה אנו חיים, כאשר למזון אולטרה מעובד השפעה על המערכת האקולוגית עקב הרגלי רכישת מזונות ובזבוז מזון, שימוש מרובה באריזות פלסטיק ושינוען באופן גלובלי תוך שימוש מרובה של אנרגיה הפוגעת בסביבה.

המלצות משרד הבריאות לשבוע התזונה היא לצרוך 'תזונה מקיימת' באופן יומיומי, המבוססת יותר על מגוון מזונות טבעיים, בלתי מעובדים ובעלי השפעה סביבתית נמוכה:

– הפחתת צריכת מזון מהחי והעדפת מזון טבעי, לא מעובד, שמקורו בעיקר בצומח

– צמצום השימוש באריזות פלסטיק והעדפת הכנה ביתית של מזונות

– הפחתת בזבוז המזון ורכישת מזון בהיקף לו אנו זקוקים, תוך שימוש בתבונה ובחיסכון

– הפחתת צריכת מזון אולטרה מעובד

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן